Oblasti působení
1. Práce se třídou žáků
A. Kurs COPE for Teens
Témata COPE (Creating Optimal Personal Experiences for Teens) vychází z konceptu sounáležitosti, zplnomocnění (posílení) a odvahy. Najdeme v něm i mnohé prvky z tradice kognitivně-behaviorální, která se odráží v přesvědčení, že člověk si více pamatuje to, co dělá, než to, co slyší nebo vidí. COPE se zaměřuje na posilování sebeúcty, učení se základním životním dovednostem (tzv. life skills) a vytváření zdravých mezilidských vztahů. Kurz představuje ojedinělý program specifické primární prevence sociálně patologických jevů.
Témata:
1. Proč se chováme tak, jak se chováme
2. Sebedůvěra
3. Jak úspěšně komunikovat
4. Řešení konfliktů
5. Zvládání stresu a zlosti
6. Vytváření zdravých mezilidských vztahů
B. Škola partnerství pro žáky 9. ročníků
Kurz rozebírá dnešní trendy a chce upozornit na jejich úskalí. Tempo dnešní doby nám často ani neumožňuje soustředit se na to, jaký/á bych měl/a v roli partnera být, klade před nás různé překážky a zároveň vysoké nároky a to i v oblasti partnerského života. Předpokladem toho, jak můžeme obstát, je upozornění na zásadní otázky týkající se výběru partnera, jeho poznávání, společného bydlení a partnerského života.
Témata
- Dnešní trendy ve společnosti
- Volba partnera a sexualita
- Vnímání role muže a ženy
- Společné bydlení a domácnost
- Sexualita
- Péče o děti a kariéra
- Trávení volného času
C. Práce se třídou - pravidla slušnosti
Na základě dialogu s žáky a práce v týmech si třída vytvoří svá pravidla chování vůči sobě a chování vůči učitelům. Může vyústit ve vytvoření „smlouvy“ mezi žáky a třídním učitelem
2. Dotazníky
- Postoje žáků ke škole
- Klima učitelského sboru
- Dotazník školní výkonové motivace žáků
- Sociometrie – vztahy ve třídě
- Test profesní orientace a motivační rozhovor (jednotlivci i třída)
3. Práce s učiteli při výuce
- Pozorování při výuce na základě zakázky učitele a zpětná vazba
- Pozorování a poradenství co s určitým typem chování třídy či žáka
- Třídnické hodiny – pomoc s obsahem, strukturou a vedením
4. Osobní konzultace: osobní, rodinné a výchovné problémy
5. Sociálně psychologický výcvik
Práce s vybranými žáky s problémovým chováním v malé skupině